Jak wyłączyć / włączyć automatyczne raportowanie błędów w Ubuntu 18.04 LTS


W wersji 12.04 Ubuntu i później system domyślnie włącza usługę raportowania błędów Apport podczas rozruchu. Oznacza to, że od czasu do czasu na ekranie Ubuntu pojawia się duża liczba błędów wewnętrznych. Te wyskakujące okienka są funkcją wewnętrznego debuggera, który automatycznie generuje raporty dla wszystkich pakietów systemowych, które uległy awarii.

Problem z wyskakującymi okienkami błędów polega na tym, że biorąc pod uwagę, że istnieje duża liczba użytkowników Ubuntu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że błąd został już zgłoszony. Jest również wysoce prawdopodobne, że niektóre pliki raportu błędów zostały już wysłane. Ponadto, jako pro Ubuntu, możesz już wiedzieć, jak rozwiązać problem samodzielnie. Twoim celem jest zatem naprawienie problemu, a nie wysłanie raportu do firmy Canonical. W sytuacjach, w których raporty te są dla Ciebie uciążliwe, zalecamy ich bezpieczne wyłączenie. Co więcej, awarie i błędy mogą wydawać się dużymi problemami, ale w rzeczywistości są to głównie drobne usterki systemu operacyjnego i możesz napotkać kilka z nich codziennie. Prawie nigdy nie oznacza to, że system jest uszkodzony lub jest gotowy do awarii.

W tym artykule opiszemy, jak skonfigurować usługę Apport w celu zarządzania wyskakującym oknem raportu o błędach na Ubuntu Desktop. Opiszemy, jak można włączyć / wyłączyć narzędzie Apport zarówno za pomocą wiersza poleceń, jak i graficznego interfejsu użytkownika Ubuntu.

Uruchomiliśmy polecenia i procedury wymienione w tym artykule w systemie Ubuntu 18.04 LTS.

Jak działa Apport?

Raportowanie błędów Apport ma na celu:

  • Mierzenie awarii systemu w momencie ich wystąpienia
  • Zebranie informacji o awarii i stanie systemu operacyjnego w celu przesłania raportu
  • Zgłoszenie nieobsługiwanych wyjątków w innych językach programowania, takich jak Python
  • Zgłoś inne problemy, które mogą zostać automatycznie wykryte, takie jak błędy instalacji i aktualizacji pakietu
  • Wygeneruj wyskakujące okienko dla użytkownika dla każdej awarii i poproś użytkownika, jak to zgłosić
  • Plik raportów o błędach niezwiązanych z awarią na temat oprogramowania dla programistów, aby mogli oni zbierać informacje o systemie operacyjnym i wersjach pakietów używanych przez użytkownika Ubuntu

Wyłącz raportowanie błędów za pomocą wiersza poleceń

Jeśli jesteś osobą znającą się na terminalach, możesz skonfigurować usługę Apport w następujące sposoby wyłączania raportowania błędów:

Uwaga: Możesz otworzyć aplikację Terminal albo poprzez system Dash, albo Ctrl + alt + T.

Zatrzymaj Apport

Usługa Apport jest domyślnie uruchomiona lub aktywna po zainstalowaniu Ubuntu 18.04. Możesz zatrzymać tę usługę, uruchamiając następującą komendę jako sudo:

$ sudo service apport stop

Usługa zostanie cicho zatrzymana bez powiadomienia. Teraz twój system nie wyśle ​​żadnych raportów o błędach podczas bieżącej sekcji logowania. Usługa zostanie jednak uruchomiona ponownie przy następnym uruchomieniu systemu.

Wyłącz Apport przy starcie

Aby trwale wyłączyć usługę Apport, musisz skonfigurować ją tak, aby była automatycznie wyłączana przy starcie. W tym celu należy wprowadzić pewne zmiany w pliku konfiguracyjnym Apport. Otwórz plik w dowolnym z ulubionych edytorów. Korzystamy z edytora Nano, aby otworzyć plik jako sudo:

$ sudo nano /etc/default/apport


W pliku apport poszukaj linii, która domyślnie ma włączoną wartość „1”. Zmień tę wartość na 0, aby system nie uruchamiał usługi apport podczas rozruchu.

Naciśnij Ctrl + X, Y, a następnie naciśnij Enter, aby zapisać zmiany w tym pliku.

Odinstaluj Apport

Innym prostym, ale mniej zalecanym sposobem jest całkowite usunięcie usługi apport ze wszystkimi jej konfiguracjami z systemu. Możesz to zrobić, usuwając Apport za pomocą następującego polecenia jako sudo:

$ sudo apt-get purge apport

Należy pamiętać, że tylko autoryzowany użytkownik może dodawać / usuwać i konfigurować oprogramowanie w systemie Ubuntu.

Teraz usługa Apport jest całkowicie usunięta z twojego systemu i nie musisz się martwić, że jakiekolwiek raporty błędów będą wysyłane z twojego systemu Ubuntu.

Włącz raportowanie błędów za pomocą wiersza poleceń

Jeśli kiedykolwiek chcesz ponownie włączyć usługę Apport, możesz zainstalować usługę, uruchamiając następujące polecenie jako sudo:

$ sudo apt install apport

Następnie możesz ręcznie uruchomić usługę, uruchamiając następujące polecenie:

$ sudo systemctl start apport

Następnie upewnij się, że plik konfiguracyjny apport jest poprawnie skonfigurowany do uruchamiania usługi apport podczas rozruchu.

$ sudo nano /etc/default/apport

Upewnij się, że wartość enable jest ustawiona na 1 w tym pliku konfiguracyjnym. Naciśnij Ctrl + X, Y, a następnie naciśnij Enter, aby zapisać zmiany w tym pliku.

Włącz / wyłącz raportowanie błędów za pomocą interfejsu użytkownika

Jeśli wolisz używać GUI do wykonywania prostych zadań administracyjnych, możesz skorzystać z graficznego narzędzia Ustawienia.

Dostęp do ustawień można uzyskać poprzez Dash systemu lub dostęp do nich w następujący sposób:

Kliknij strzałkę w dół znajdującą się w prawym górnym rogu pulpitu Ubuntu, a następnie kliknij ikonę ustawień w następującym widoku:

Narzędzie Ustawienia jest domyślnie otwierane na karcie WiFi. Aby skonfigurować raportowanie problemów, kliknij kartę Prywatność.

Alternatywnie możesz wprowadzić prywatność w wyszukiwaniu Dash, aby bezpośrednio otworzyć ustawienia Prywatności.

W prawym okienku poszukaj funkcji zgłaszania problemów, której domyślną wartością jest „Automatyczny”.

Kliknij opcję Raportowanie problemów, aby dostosować funkcję raportowania błędów, która anonimowo zgłasza problemy techniczne firmie Canonical.

Tutaj możesz wyłączyć przycisk „Wyślij raporty o błędach do Canonical”, aby całkowicie wyłączyć raportowanie błędów. Możesz także wybrać, czy system ma automatycznie wysyłać raporty o błędach, czy też wyświetlać okno dialogowe dla każdego błędu przed wysłaniem raportu do Canonical.

Jak tylko wprowadzisz wymagane ustawienia, zaczną obowiązywać i zachowają wartość przy następnym uruchomieniu systemu.

Teraz masz wyjście na wyłączenie wyskakujących okienek z błędami, które mogłyby odwrócić uwagę od bieżącego zadania. Oszczędza również zasoby systemowe, których wcześniej używał do uruchomienia usługi Apport, sprawdzania błędów i awarii, a następnie powiadomień interfejsu użytkownika i dalszych procedur raportowania.

Komentarze